ما به دعا به عنوان منبع معرفتی توجه نکردهایم
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۱۰۴
به گزارش خبرنگار مهر، دعا نزدیکترین و مؤثرترین رابطه انسان با خداست. دعا در فرهنگ اسلامی از مهمترین عبادات است؛ تا آنجا که خداوند در قرآن مجید پس از امر به دعا و وعده استجابت «وَقالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُم» میافزاید: کسانی که در برابر این رابطه نزدیک خلق و خالق تکبر میورزند به زودی با ذلت وارد دوزخ میشوند: «اِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از دعاهای وارد شده در ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه ثمالی است. ابوحمزه از برخی امامان دعاهای متعددی آموخته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از امام سجاد (ع) آورده که در سحرهای ماه رمضان خوانده میشود و به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شرحهایی نیز بر آن نوشته شده است. این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است.
دعای ابوحمزه ثمالی یکی از دعاهای پرفضیلتی است که امام سجاد (ع) آن را در هنگام سحر میخواندند. ویژگیهای منحصر به فرد این دعا، آن را بسیار متمایز کرده است. این دعا شامل صفات خداوند، اسم اعظم و همچنین شامل مفاهیمی مانند سنگینی بار گناهان، لزوم اطاعت و پیروی از پیامبر اکرم (ص) و خاندان معصوم او، دشواریهای قبر و قیامت است.
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس حسینی قائممقامی در سلسله یادداشتهایی از رهگذر شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی زوایای پنهانی که در این دعای نورانی نهفته است را مطرح میکند. آنچه در ادامه میخوانید نخستین قسمت از شرح و تفسیر دعای ابوحمزه است:
ماه رمضان فصل دعاست. خیلی میشنویم که ماه رمضان، بهار قرآن است یکی از بهرهمندیهای پیروان اهل بیت داریم و متأسفانه از آن خیلی غافل هستیم گنجینههای معرفتی دعاست.
ما زیاد دعا میخوانیم صداوسیما و مراسمهای مناجات خوانی داریم اما اینها کمترین و نازلترین درجه ارزشمندی است و ما دعا را به مثابه منبع معرفتی نگاه نکردیم بلکه آن منبعی برای تولید معارف است. به طور مشخص کارکردی دعاها برای تفسیر و فهم قرآن دارند. ما به روایات توجه داریم که به عنوان منبع معرفتی بعد از قرآن مورد توجه قرار میدهیم اما درباره اجتماع چیزی به عنوان دعا مطرح نمیشود بلکه دعا یک جنبه فقط فردی و معنوی است که آثار روانشناختی دارد.
ما به دعا به عنوان منبع معرفتی توجه نکردیم و از این سرمایه و اندوخته که از اهل بیت به ما رسیده غفلت داریم، حال آنکه اگر بخواهیم دقت کنیم در روایات و موضوعاتی که در ادعیه به آن پرداخته شده معمولاً از یک غنای بیشتری برخوردار است. علت واضحش این است که در روایات و احادیث وقتی معصوم وقتی زبان به سخن میگشاید با مخاطب و متناسب با ظرفیت ادراکی با مخاطب سخن میکند زبان معصوم محدود به ظرف مخاطب است.
«معاشر الناس الی قدر عقولهم.» در روایات عمدتاً در یک رابطه دو سویه و رابطه گفتگویی بین معصوم وار که طرفش یک انسان است، شکل میگیرد و این امر انتظار ما را در حد راویان قرار میدهد.
روایاتی بوده است که الان ما از محتوای آن خبر نداریم ولی اجمالا مضمون «سرّ» داشته است. اهل بیت و مقام عصمت به اصحاب سرّ آن را نقل کردند و اجازه نقل و روایت به دیگران را ندادند. کسی مثل جابر بن یزید جعفی وقتی اظهار شکایت و ناتوانی از تحمل اسرار میکند و میخواهد اجازه دهد روایات را بیان کند امام منعشان میکند و میفرمایند اگر خیلی تحمل بار معارف سخت است خارج شهر برو و سر در چاه کن و روایات را برای چاه و بدون مخاطب بیان کن. و آنها چیزی است که قابلیت تعمیم عمومی ندارد.
خیلی از کسانی که در کتب رجالی متهم به غلو شدند کسانی هستند همین روایات را در زمره اسرار بودند فاش کردند وگرنه اشکالشان هویدا کردن چیزی است که امر خصوصی بوده و آن را وارد امر عمومی کردند.
کد خبر 5459234 سمانه نوری زاده قصریمنبع: مهر
کلیدواژه: قرآن دعای ابوحمزه ثمالی سازمان صداوسیما ماه مبارك رمضان ماه رمضان 1401 ماه امید ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان ماه امید قرآن کریم قرآن آیت الله خامنه ای دعای افتتاح انقلاب اسلامی ایران تهران فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مسجد حوزه علمیه اوقات شرعی دعای ابوحمزه ثمالی منبع معرفتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشیاش
ماهرخ عباسپور: حواشی مست عشق تقریبا هفته گذشته و ۴۸ ساعت پیش از اکرانش آغاز شد، همان فیلمی که اکران آن تقریبا یک هفته به تعویق افتاد و به پنجم اردیبهشت موکول شد و این تاخیر یک هفتهای بخاطر مسائل فنی رخ داد.
شاید بتوان گفت که «مست عشق» که مراحل اولیه ساخت آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است، یکی از پر حاشیهترین فیلمهای سینمای ایران به شمار میآید. بگذارید به روزهای ابتدایی شروع ساخت «مست عشق» بازگردیم؛ ۲۴ شهریور ۹۸ بود که اعلام شد قرار است داستان زندگی شمس و مولانا ساخته شود. اثری به نام «مست عشق» که حسن فتحی آن را کارگردانی میکرد و مهران برومند تهیهکنندهاش بود. فیلمنامه را هم فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشتند. همان زمان هم اعلام شد که قرار است بازیگران و عوامل ایرانی و ترکیهای همچون شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، ابراهیم چلیکول، هانده ارچل، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم و حسام منظور در این اثر حضور پیدا کنند. البته این فقط مقدمهای بر حواشی داستان عاشقانه«مست عشق» با بازی شهاب جسینی و پارسا پیروزفر بود.
فیلم «مست عشق» با جذب ۲۰۸ هزار مخاطب از پنجم تا هفتم اردیبهشت رکورد بزرگی برای خود ثبت کرد.
این فیلم به کارگردانی حسن فتحی، برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا را به تصویر میکشد و بازیگران این فیلم نیز پارسا پیروزفر، شهاب حسینی و هانده ارچل هستند.
حالا دیگر بیش از یک ماه از اکران «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، «بیبدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده، «ایلیا در جستوجوی قهرمان» به کارگردانی سید علی موسوینژاد، «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری، «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و «پرویزخان»به کارگردانی، میگذرد و حدود دو هفته است که «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقیزاده و دو روز است که «مست عشق» روی پرده سینما رفته است.
فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و این رقم در دو روز کذشته به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید و این میزان از فروش کمتر از ۴۸ ساعت جایگاه صدرنشین گیشه را از «تمساح خونی» گرفت و این فیلم را با تقریبا ۲۳۳ هزار مخاطب و فروش تقریبی ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در جایگاه دوم گیشه قرار داد. این فیلم با بازی الناز حبیبی، سعید آقاخانی و جواد عزتی روایت زندگی دو جوان ساده است که برای لو دادن یکی از مدیران شرکت که اهل قمار بازی است ناچار میشوند قمار کنند و برنده یک مبلغ هنگفت شوند و...
فیلم سینمایی «سال گربه» با ۱۹۶ هزار مخاطب و فروش ۱۰ میلیارد تومانی جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص داده است. بهرام افشاری، سارا بهرامی و هومن برق نوررد از بازیگران این فیلم هستند در خلاصه داستان یک خطی فیلم سال گربه که بهرام افشاری بازیگر نقش اصلی آن است آمده است: داستان فیلم سال گربه داستان کسی است که دوست داشت معروف شود حالا به هر طریقی که شده.
در ادامه «بی بدن» با ۹۹ هزار مخاطب، «آسمان غرب» با ۳۲ هزار مخاطب، «ایلیا جستوجوی قهرمان» با ۳۰ هزار مخاطب، «آپاراتچی» با ۱۱ هزار تماشاگر، «نوروز» با ۸ هزار مخاطب و «پرویز خان» با فروش دو هزار بلیت به ترتیب جایگاه چهارم تا ششم گیشه را به خود اختصاص دادند.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899883